Du er stygg og feit. Kjøp noe!

Dette er budskapet vi blir møtt med fra mote- og klesbransjen hver dag.

Lørdag den 26.05.18 inviterte skribent og influencer, Nastaran Marie Kowabi (@nastaranmarie) og influencer og kroppsaktivist, Carina Elisabeth Carlsen (@fetmenfattet), til markering for mote for alle i Oslo. (Se bilder fra dagen nederst i denne saken)

At det er vanskelig å få kule klær, med en plus size kropp, er ikke noe nytt. Nå ser det likevel ut til å bli enda vanskeligere, når enkelte kjeder velger å fase ut sine plus size kolleksjoner, og kun legge disse til nett. Det er dog ikke bare store damer som synes det er vanskelig å finne klær. En gjennomsnittelig norsk kvinnekropp er størrelse 42-44, men moteindustrien presser grensene i en slik grad, at dette nå ligger i det lavere sjiktet av plus size. Dette skaper irrasjonelle bekymringer og dårlig selvtillit.

For å ta et oppgjør med moteindustriens uoppnåelige kroppsideal stilte Nastaran og Carina iført svarte søppelsekker. Vårt styremedlem Maria Archontoulis viste FI sin støtte gjennom å holde appell utenfor Østbanehallen.

Her kan du lese Marias appell i sin helhet:

“Jeg står her idag i solidaritet med alle dere. For selv om jeg enn så lenge kan kjøpe en bukse på HM så slipper jeg ikke unna selvhatet og følelsen av at jeg aldri er helt bra nok sånn som jeg er. Jo mindre størrelsene blir, jo større blir selvhatet.

Hvorfor har da HM, Zara, Bik Bok og alla andre kleskeder valgt disse størrelsene? Hvem lager de klær for? Hvorfor lager de bare klær for halvparten av befolkningen?

De lager de klærne og størrelsene de gjør på grunn av skjønnhetsnormerne. Men hva er egentlig skjønnhetsnormer? Det jo ”noen” som har bestemt hva som er vakkert og hvilken mal kvinner skal etterstrebe. Sånn som malen ser ut, så skal du være tynn og hvit. Hvem er det da som har bestemt skjønnhetsnormene? Det er menn som bestemt disse, og hvorfor det? Forskning viser at den absolutt sterkeste hensikten ved å ha skjønnhetsnormer er makt. Menn ønsker å kontrollere kvinner gjennom dette undertrykkningssystemet med et idéal som ingen kan oppnå. Ikke en gang modellene selv. Kapitalismen lever av at vi kvinner aldri er bra nok, at vår kropp er et pågående prosjekt som alltid kan forbedres.

Du er stygg.
Du er feil.
Du er fet.
Kjøp noe.

Dette er budskapet som vi får, hver eneste dag.

Én av fire jenter i 16- årsalderen går omkring med depressive symptomer, og over 40 prosent av dem er misfornøyd med kroppen sin. I tillegg har 50 000 norske kvinner til enhver tid spiseforstyrrelser.

Det som alle dere gjør idag er at dere nekter å akseptere de reglene som kapitalismen og patriarkatet har bestemt for oss kvinner. Dere nekter å følge malen. Dere nekter å skamme dere for at dere ikke kan kjøpe klær på HM. Det er HM, Bik Bok, Zara og alle de andre kleskjedene som skal skamme seg fordi de lager klær til halvparten av befolkningen.

Den kroppspositive bevegelsen viser mangfold og nå tar endelig flere kropper plass i sosiale medier. Dere er forbilder for unge kvinner, dere bidrar til at flere klarer å akseptere seg selv akkurat sånn som de er.

Men det er heller ikke et individuelt ansvar å knuse skjønnhetstyranniet og de smale normene som kleskjedene upprettholder. Det er et strukturelt problem som trenger strukturelle løsninger. Altfor lenge har dette IKKE blitt tatt på alvor som politikk.

Når Feministisk Initiativ tar plass vil alltid kvinneperspektiv være med.

Vi skal lage politikk på kvinners premisser
Sammen skal vi knuse skjønnhetstyranniet og kroppspresset. Vi skal kreve mote for alle!”

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]